پلاک خوانی موتور الکتریکی
15
بهمن
برای تشخیص نوع اتصال موتور الکتریکی به شبکه ی برق ایران می بایست ابتدا با پلاک خوانی موتور الکتریکی آشنا باشیم چرا که هر گونه اشتباه در این امر موجب آسیب رسیدن به سیم پیچ های موتور الکتریکی می شود . در مصرف کننده هاى سه فاز ، معمولاً بار هر مصرف کننده اهمى (مقاومت) خالص نيست؛ مانند موتورها که همواره يک بار اهمى سلفى (R-L) است. به اين ترتيب مدار همواره داراى ضريب قدرت (cosφ) هستند.
در اتصال مصرف کننده هاى سه فاز (موتورها) به شبکه ى برق، بايد دقت کنيم که ولتاژ کار هريک از سيم پيچ ها (ولتاژ فازى یا Vρ) برابر ولتاژى باشد که از طريق شبکه ى برق به آن ها مى رسد. از آن جا که در اتصال مثلث ولتاژ هر فاز 3√ برابر ولتاژ فازى در حالت اتصال ستاره می باشد (به عبارتی دیگر چون در اتصال مثلث Vι=Vρ و در اتصال ستاره Vι=√3Vρ می باشد ولتاژ قابل تحمل سیم پیچ موتور در اتصال ستاره (Vρ) به اندازه ی 3√ برابر کمتر از ولتاژ قابل تحمل سیم پیچ در اتصال مثلث می باشد)، بايد در اتصال موتور به صورت ستاره و مثلث دقت کافى نمود. براى مثال، اگر برروى پلاک يک موتور الکتريکى سه فاز Δ220 V نوشته شده باشد به اين معنى است که اين موتور را در شبکه ی برق ايران نمى توان به صورت مثلث راه اندازی کرد؛ زيرا به هر سيم پيچ يک فاز ۳۸۰ ولت ولتاژ مى رسد و آن را مى سوزاند. در ايران موتورى را مى توان به صورت مثلث اتصال داد که روى پلاک مشخصات آن Δ380 V و یا 380/660 نوشته شده باشد. جدول زیر نوع اتصال موتور به شبکه ی برق ایران را نشان می دهد.
اگر مشخصات نوشته شده (روى پلاک موتورها) را با يکديگر مقايسه کنيم مشاهده مى شود که اين پلاک ها تفاوت هايى با هم دارند. تصویر زیر نمونه ای از پلاک موتور سه فاز را نشان می دهد.
ممنون بخاطر مطالب مفیدتون.مشخصه وقت میگذارین و فقط صرفا هدفتون ایجاد محتوا نیس
درود
تشکر از شما
درود
تشکر از شما